تحصیل درهندوستان

ثبت وقایع زندگی روزمره ام درهندوستان

تحصیل درهندوستان

ثبت وقایع زندگی روزمره ام درهندوستان

عوامل لندن مانع صنعتی شدن ایران به دست پارسیان هند شدند


15 اکتبر 1932 جهانگیر تاتا از پارسیان هند شرکت هواپیمایی «تاتا ایرلاینز» را تاسیس کرد که در سال 1948 (16 سال بعد) دولت هند پس از کسب استقلال 49 درصد از سهام آن و در سال 1953 تعدادی دیگر از سهام را خریداری و این شرکت را به «ایرایندیا» تغییر نام داد که اینک هواپیمایی بین المللی هند است. جهانگیر تاتا نخستین هواپیمای «تاتا ایرلاینز» از نوع «دهاویلند» را در اکتبر 1932 از کراچی از طریق احمدآباد تا بمبئی (مومبای) خلبانی کرده بود. خانواده پارسی «تاتا» موسس تاسیسات صنعتی متعدد در هند هستند و صنعتی شدن هند را باید مرهون آنان (گروه تاتا) دانست. یک سال پس از تاسیس «تاتا ایرلاینز»، خانواده تاتا و پارسیان هند با فرستادن نماینده به ایران، آمادگی خودرا برای صنعتی کردن و ایجاد یک خط هوایی در کشور نیاکان به دولت تهران اعلام داشتند که موثر واقع نشد. بعدا (در دوران حکومت دکتر مصدق)، مطبوعات وقت برپایه اسنادی که به دست آمده بود نوشتند که عوامل لندن که در آن زمان هنوز در دولت پهلوی اول مدیریت ها را به دست داشتند با کارشکنی های خود مانع صنعتی شدن ایران به دست پارسیان هند شده بودند که به وطن نیاکان عشق می ورزند. جهانگیر تاتا 29 نوامبر 1993 در 89 سالگی درگذشت.

زادروز گاندى


دوم اکتبر، زادروز مهاتماگاندی (Mohandas Gandhi) رهبر انقلاب استقلال هندوستان و بنیادگذار جمهوری هند است. وی مبتکر مبارزه منفی (نافرمانی مدنی) برای رسیدن به مقصود سیاسی، و نیز نمونه ساده زیستن و فروتنی بشمار می آید. وی که در دوم اکتبر 1869 به دنیا آمده بود 78 سال عمر کرد و در سال 1948 جان خود را بر سر تامین آرامش هند گذارد و به دست یک هندوی متعصب و مخالف تقسیم شبه قاره هندوستان به دو کشور هند و پاکستان ترور شد.


برای کسی که اندیشه عدم خشونت را در خود پرورده است تمام عالم یک خانواده است. من به کسانی که از مذهب خود با دیگران سخن می گویند و تبلیغ می کنند مخصوصاً وقتی که منظورشان این است که آنها را به دین خود در آورند هیچ اعتقاد ندارم. مذهب و اعتقاد با گفتار نیست بلکه در کردار است و در این صورت عمل هر کس عامل تبلیغ خواهد بود . لحظاتی در زندگی پیش می آید که باید به اقدام پرداخت و جلو رفت، حتی اگر نتوان بهترین دوستان را با خود برد. همیشه به هنگامی که چند وظیفه با هم تصادم پیدا می کنند باید ” صدای ضعیف و آرام” درونی داور نهایی باشد . جنگنده عاشق مرگ است. نه مرگ در بستر بیماری بلکه مرگی که در میدان نبرد سر می رسد… مرگ در هر زمانی خجسته و مبارک است ولی برای جنگنده ای که برای آرمان خود -حقیقت- می میرد خجستگی آن دو چندان است . عدم خشونت فقط وقتی خواهد بود که ما کسانی را دوست بداریم که از ما نفرت دارند. می دانیم که عمل کردن به این قانون بزرگ محبت چقدر دشوار است. اما آیا انجام تمام کارهای بزرگ دشوار نیست؟ .