تحصیل درهندوستان

ثبت وقایع زندگی روزمره ام درهندوستان

تحصیل درهندوستان

ثبت وقایع زندگی روزمره ام درهندوستان

معرفی سیستم آموزشی هند


سیستم آموزشی هند دارای انعطاف پذیری بسیار بالاییست، به گونه ای که همواره و در هر شرایطی برای دانشجویان مقاطع مختلف امکان ادامه تحصیلات در گرایش های مختلف تحصیلی و جود دارد ولی این سیستم آموزشی به لحاظ ماهوی با آنچه در ایران وجود دارد بسیار متفاوت است.


در زمینه های علوم پزشکی و دارو سازی باید گفت که تقریبا در این کشور هیچ دوره ای دارای دکترای پیوسته نمی باشد و دانشجویان باید مقاطع تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس را یکی پس از دیگری سپری کرده و سپس در مقطع دکترا به تحقیق و انجام پژوهش بپردازند و نهایتا با تهیه پایان نامه و ارائه آن به استاد راهنما به دفاع بپردازند اما نحوه ارزشیابی دوره های پزشکی در وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی به گونه ای است که متقاضیان پس از اخذ مدرک لیسانس از دانشگاه های هند و سپری کردن یک دوره یک ساله اینترن شیپ در ایران موفق به اخذ مدرک دکترای حرفه ای رشته تحصیلی شان از این وزارتخانه خواهند شد.


‍‍‍‍ در زمینه رشته های غیر پزشکی در کشور هندوستان دو گزینه و جود دارد که در این فرصت به بخشی از آنها اشاره خواهد شد.


در حالت کلی در این کشور دو گرایش غیر پزشکی وجود دارد؛یکی زیر مجموعه مهندسی و دیگری زیر مجموعه رشته ها و دوره های علوم و علوم انسانی می باشد.


رشته های مهندسی دارای دوره های چهار ساله در لیسانس و دوره های دو ساله در مقطع فوق لیسانس می باشند. این رشته ها در هندوستان به عنوان دوره های پیشرفته یا تخصصی نیز شناخته شده اند و لذا قوانین خاصی در زمینه صدور پذیرش این رشته ها برای دانشجویان خارجی وجود دارد و علاوه بر این شهریه این دوره ها برای دانشجویان خارجی بسیار بالاست.


رشته های علوم که همواره از اقبال بیشتری از سوی دانشجویان خارجی برخوردار بوده اند، دارای تنوع بسیار بالایی نیز می باشد.رشته های علوم در مقطع لیسانس سه ساله و در مقطع فوق لیسانس دو ساله می باشند ولی از نظر ارزشیابی این دوره ها معادل لیسانس چهار ساله مورد تائید وزارت علوم قرار خواهد گرفت. مقطع دکترا نیز شامل هیچ کلاس یا آزمون ورودی نمی شود و دانشجویان می توانند در هر یک از این رشته ها با خاتمه مقطع فوق لیسانس ضمن برقراری ارتباط با استاد راهنما و توافق بر سر محتوای پایان نامه به انجام پژوهش بپردازند.لازم به ذکر است که مدت این تحقیقات باید حداقل 2 سال و حداکثر 5 سال باشد. یعنی دانشجو زود تر از دوسال مجاز به ارائه پایان نامه نمی باشد و بعد از پنج سال هم تنها در صورت صلاحدید استاد راهنما مجاز به ادامه پژوهش ها می باشد.


در زمینه علوم شما قادر خواهید بود در هر یک از رشته های علوم پایه مانند کامپیوتر،الکترونیک،ریاضیات ،فیزیک،شیمی،زیست شناسی و…ویا هر یک از رشته های علوم انسانی مانند اقتصاد،مدیریت،روانشناسی،زبان های خارجی،جامعه شناسی،باستان شناسی و …. به ادامه تحصیل بپردازید.


علاوه بر این ها قادر خواهید بود که در گرایش های تخصصی بازرگانی در تمامی مقاطع به ادامه تحصیل بپردازید.

ادامه مطلب ...