تحصیل درهندوستان

ثبت وقایع زندگی روزمره ام درهندوستان

تحصیل درهندوستان

ثبت وقایع زندگی روزمره ام درهندوستان

نمایشگاه های مربوط به مراسم ازدواج در هند رونق زیادی یافته است


به نظر می رسد در سال های اخیر حلقه و انگشترهای نامزدی و ازدواج الماس در میان زنان هندی محبوبیت زیادی یافته است.

بسیاری از عروسهای هندی به جواهرات گران قیمت علاقه زیادی نشان میدهند. برخی از آنها همچنین دوست دارند تا حدی جشنهای عروسی سُنتی را امروزی تر کرده و برخی از آداب قرن بیست ویکمی را با این سُنت ها تلفیق کنند.

جشن های عروسی سُنتی در هند تا همین اواخر از دو مراسم گوناگون تشکیل می شد. گام نخست برگزاری «ساگان» یا جشن نامزدی و گام بعدی «شادی» و یا جشن عروسی بود. اما با افزایش سطح درآمدها در میان طبقه متوسط هند این روزها جشن های ازدواج به امر بسیاری مهمی تبدیل شده و برگزاری این گونه مراسم هم غالبا حدود یک هفته بطول می انجامد.

در نتیجه برپایی نمایشگاه یا غرفه های عرضه محصولات و خدمات مربوط به مراسم ازدواج در هند رونق زیادی یافته است. رنگ لباس عروس در مراسم سُنتی ازدواج در هند معمولاً قرمز یا صورتی بوده و به گونه ای ویژه منگوله دوزی می شود. جواهرات متداول هم معمولا از طلای زرد تشکیل می شد اما این روند اکنون در حال تغییر است.

در سال های اخیر شمار زیادی از جوانان هندی به منظور ادامه تحصیل به کشورهای اروپایی و یا آمریکا سفر کرده و با دنیای مُد در این کشورها آشنایی یافته اند. طراحان هندی می گویند تاثیر مُد غربی در میان نسل جوان هند بسیار مشهود است.

پروین گویال، طراح جواهرات، میگوید جواهرات الماس نشان، در میان جوانان محبوبیت زیادی یافته است. و ادامه می دهد: «هنوز هم طلای زرد محبوب است اما این روزها بسیاری جذب الماس میشوند. در طراحی جواهرات امروزی زیاد از الماس استفاده میشود.»

مُد هم مانند بسیاری دیگر از پدیده های اجتماعی در حال تغییر است. به نظر میرسد این روزها طلای سفید و جواهراتی که در ساختن آنها از سنگهای الماس استفاده شده است در میان دختران دم بخت در هند طرفداران زیادی دارد. خانم گویال می گوید: «در گذشته در طراحی جواهرات بویژه طلای زرد از سنگهای سرخ و قرمز آلبالویی استفاده میشد. اما این روزها انگشترها و گردنبندهای الماس بسیار محبوب هستند.»

لباسهای عروس که بیشتر در گذشته به رنگهای سرخ و یا صورتی بود امروزه جای خود را به رنگهای غیر متدوال تری مانند هلویی و شرابی داده است. در گذشته لباسهای عروس از پارچه های آهاردار اطلس دوخته می شد. اما امروزه در دوخت آنها بیشتر از پارچه های حریر، پارچه های چروک دار و توری استفاده میشود.

رامتا راوال طراح فروشگاه «بِلا راگازا» میگوید: «سلیقه دختر ها خیلی عوض شده است. آنها خواستار لباسهای جذاب هستند و از پارچه های سنگین وکلفت خوششان نمیآید. معمولا خانواده های سنتی تر از پارچه های ضخیم و منگوله دوزی شده استفاده می کنند.اما دختران امروزی جنس لطیف و نازک را بیشتر دوست دارند. آنها لباسهای بومی را نمی پسندند و دوست دارند لباسشان هم زیبا و هم راحت و شیک باشد.»

در گذشته تنها لباس مناسب برای عروسهای هندی «ساری» و یا دامن های بلند بود؛ اما این روزها بسیاری از دختران جوان هندی در مراسم ازدواجشان از لباسهای مدرن تر و شیکتر امروزی استفاده می کنند.



منبع: صدای امریکا

http://www.voanews.com/persian/news/India_Weding-2010-12-22-112304204.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد